poniedziałek, 13 maja 2013

Pan Słowik

Uwielbiam w literaturze pastisze, parodie, parafrazy, zabawę słowem i twórczością współbraci literatów. Inspiruje mnie satyra okresu między- i tuż powojennego. Jednym z moich ulubionych mistrzów gatunku (obok fundamentu -Teatrzyku Zielona Gęś K. Ildefonsa G. ) jest pan Marian Załucki. 

Pan Marian Załucki przypomniał się mi dzisiaj za sprawą… słowika szarego, który to z całych sił swych małych, słowiczych płuc naparzał gdzieś na łące za naszymi olchami (no i ten feministyczny wydźwięk, hi hi):

Pan Słowik
Denerwuje się pan Słowik… już prawie dwunasta,
A tu pani Słowikowa wciąż nie wraca z miasta.
On już sprzątnął, pozamiatał i pościerał kurze,
Lśni czystością całe gniazdko! (G2 – niezbyt duże).
Czas najwyższy, by się wreszcie zabrać do obiadu,
A tu pani Słowikowej ciągle ani śladu.

Co tu robić? Co gotować? Rozpacz go ogarnia.
Wczoraj byli Wróbelkowie – i pusta spiżarnia!
Wreszcie wraca  Słowikowa:
„Nie gniewaj się stary,
Ale straszna dziś kolejka była po komary.
O motylkach szkoda marzyć, a muszki mrożone,
Więc komary tylko wzięłam. Proszę – oto one.

Weź je oskub i wypatrosz i ugotuj w garnku!
Ja nie mogę – mam dziś koncert w Łazienkowskim Parku.
Wszystkie miejsca wyprzedane, gałązki i loże,
Prasa będzie, recenzenci, sam pan Waldorff może …
Jednym słowem wielka gala – nie jakaś chałturka,
Przygotować więc się muszę i przyczesać piórka!”

Westchnął tylko biedny Słowik, przypiął fartuch z listka -
I do garów! Taki los już, gdy żona artystka.
Znana, sławna, rozrywana i zarabia krocie …
A pan Słowik? Także śpiewa, ale przy robocie!
Jedną tylko ma dziś radość: tę chwilę upojną,
Kiedy czyta u Tuwima, jak to było przed wojną.


Przemawia do wyobraźni prawda? 
Ja widzę tutaj gotowy scenariusz na scenkę kabaretową, którą zresztą kiedyś udało mi się zrealizować.
Nie muszę dodawać, że utwór jest pastiszem „Spóźnionego słowika” Juliana Tuwima. 
Więcej twórczości Mariana Załuckiego: o tutaj: KLIK KLIK KLIK 
Polecam, nie tylko na wieczory pełne słowiczych treli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz