środa, 29 października 2014

Typowa choroba w kalendarzu świąt nietypowych

Dzisiaj obchodzony jest Światowy Dzień Chorych na Łuszczycę. Fakt ten odnotowany jest – nie wiedzieć czemu – we wszelkiego rodzaju internetowych kalendarzach świąt nietypowych. Tymczasem łuszczyca jest jedną z najczęściej diagnozowanych – NIEZAKAŹNYCH, co bardzo istotne – chorób skóry. 
Od jakiegoś czasu, każdego roku wspominam o tym dniu na swoim blogu, ponieważ sama borykam się z tą chorobą od blisko 30 lat. 

Pomimo dość częstego występowania, wokół łuszczycy krąży aura niedopowiedzenia. Dobrze wiem, że przykładamy się do tego i my – chorzy. Dlaczego? Ponieważ najczęściej wstydzimy się tego, że chorujemy. Wstydzimy się tego, co potrafi łuszczyca zrobić z naszym ciałem. Wstydzimy się o tym rozmawiać… A tak naprawdę, dla osób postronnych, najważniejszą informacją jest to, że łuszczyca jest chorobą niezakaźną, a więc kontakt z osobą chorą nie naraża zdrowia innych. I tyle. Cała reszta – zrozumienie, ewentualne wsparcie, empatia – będą miłym gestem, który na pewno pomoże choremu być silniejszym i pewniej funkcjonować w społeczeństwie.
Kilka lat temu pod pseudonimem (no bo ten wstyd) napisałam opowiadanie inspirowane moją chorobą – Kiedyś. Dziś. Jutro. Zapraszam Was, w wolnej chwili, do lektury.
Ten rok to dla mnie odpoczynek od choroby. Wiosną zostałam zakwalifikowana do najnowocześniejszej metody leczenia objawów łuszczycy – leczenia biologicznego. Co trzy miesiące otrzymuję lek w postaci zastrzyku, który uwalnia mnie od udręki łuszczycy. Terapia trwa rok. Obwarowana jest licznymi procedurami. Co będzie później – nie wiem. Póki co, cieszę się gładką skórą i inwestuję w zdrowie. Oddałam się w ręce doświadczonej pani dietetyk, zmieniłam całkowicie nawyki żywieniowe, mam nadzieję, że przełoży się to też na moje zdrowie. Bo na wygląd na pewno – nieubłaganie zbliżam się do chwili, kiedy zakupy ciuchowe nie będą tak stresujące jak onegdaj. Pani ekspedientka nie będzie musiała szukać dla mnie dżinsów w rozmiarze XXL na najwyższej półce w sklepie :)
Zdrówka życzę wszystkim, bo to nie frazes, że jest ono najcenniejszym skarbem, jakim może cieszyć się człowiek.


2 komentarze:

  1. Gratuluję. Tak to jest, że postrzegani jesteśmy poprzez ciało, i każda inicjatywa by to zmienić jest ważna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń